tisdag 16 juli 2013

Hur man förvandlar en pastasås.

Oj, vad det var länge sedan jag var här och gjorde ett inlägg.
Det betyder inte att vi slutat använda våra rester. 
Däremot har vi hela detta året haft matkasse. Vi har valt City Gross 4 personers påse och den har passat oss väldigt bra, eftersom vi så gott som dagligen fått rester över och dessa har blivit helglunch.

Nu har vi sommarlov och semester, även från matkassen, men vi kör igång igen i mitten av augusti.
Den senaste veckan har vi haft skåps- och kyl/frysrensning.
Jag gillar att försöka kombinera ihop det man har därhemma och ändå äta gott.

Till lunch idag hade vi denna rätt:

Fiskgryta

1 liten gul lök
1 paprika
1 vitlöksklyfta
ca. 400 g valfri fisk (vi hade Kolja i frysen, så vi använde den)
1 burk hela eller krossade tomater
2,5 dl matlagningsgrädde
salt
svartpeppar
oregano
Gör så här: 

Fräs lök och paprika i lite matfett. Häll på tomaterna och pressa i vitlöksklyftan. Tillsätt kryddorna och låt puttra en liten stund. Häll på grädden och koka upp. Lägg i fisken och koka på svag värme tills fisken är klar.
Servera med pasta, eller potatis.

Det blev lite sås över. Den silade jag och kommer att reda av till sås att använda till lax i morgon.

1 kommentar:

Queen of Kammebornia sa...

Det är så fint med restmat tycker jag, jag har gjort det lite till en konst att laga gott av rester. Vilken fin idé med din blogg! Mina barn ropar hurra när jag säger att det blir rester till middag, det känns bra tycker jag! Kram :)